CHILD STORY PODCAST AS A MEDIA TO STRENGTHEN STUDENTS' LISTENING SKILLS AT THE PELITA BANGSA PANEITONGAH READING HOUSE
Keywords:
Podcast, Listening SKill, Student, Children's StoryAbstract
This study aims to improve students' listening skills through children's story podcasts at Rumah Baca Pelita Bangsa Paneitongah. The research used a one-cycle classroom action research method involving 30 fourth-grade students. Activities included a pretest, watching a story video, podcast discussion, and post test. Results showed an increase in the average score from 85.5 to 94, with all students reaching the minimum mastery criteria. The podcast media proved to be effective, enjoyable, and able to enhance students' focus and participation in listening activitie.
References
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. New York: Longmans, Green and Co.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hidayatullah, R., & Lestari, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Podcast sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.
Lail, N., Anggraeni, I., Irmawan, M., Agustina, S., & Ertinawati, Y. (2025). Keberhasilan Menyimak Teks Prosedur pada Siswa SMP Kelas 7: Simulasi Pembelajaran dengan Mahasiswa Kelas C Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia Angkatan 2024 Universitas Siliwangi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 7. https://doi.org/10.47134/jpbsi.v1i2.1590.
Latifah, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Learning : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68-75. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067
Martoredjo, N. T. (2014). Keterampilan Mendengarkan Secara Aktif dalam Komunikasi Interpersonal. Humaniora, 5(1), 501–509. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.3067.
Nasution, A. (2020). Meningkatkan Minat dan Keaktifan Belajar Siswa melalui Media Audiovisual Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan.
Nur Halijah Harahap, Chandra, & Inggria Kharisma. (2025). Analisis Kemampuan Menyimak Dengan Teks Aural Kelas 3 (Tiga) SD (Sekolah Dasar) Di Kecamatan Simpang Kanan. Jurnal Psikososial Dan Pendidikan, 1(2), 659–667. Retrieved from https://publisherqu.com/index.php/psikosospen/article/view/2597.
Nurfadhilah. (2021). Penggunaan Media Podcast dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas V SD Negeri 06 Guguak Randah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar.
Rizkia, A., Hidayatullah, vMuhamad F., & Raju, S. (2024). The use of audiobooks as an alternative language learning in elementary school. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 101-112. https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v1i1.10a.
Safarina, R., Sihaloho, F. A. S., & Lubis, R. H. H. (2020). The Influence Of Image Stimulation Media On Students’ Reading Ability In Class II Of State 105286 Tandam Hilir I Primary School. REKOGNISI : Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 5(1), 29–38. Retrieved from https://jurnal.unusu.ac.id/index.php/rekognisi/article/view/132.
Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Wijayanti, R. (2022). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Menyimak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra.
Yusuf, M. (2025). Flipped Classroom: Revolusi Pengajaran dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 4(1), 27–44. https://doi.org/10.59373/academicus.v4i1.80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REKOGNISI : Jurnal Pendidikan dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.