CHILD STORY PODCAST AS A MEDIA TO STRENGTHEN STUDENTS' LISTENING SKILLS AT THE PELITA BANGSA PANEITONGAH READING HOUSE

Authors

  • Mei Saragih Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Karina Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Candi Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Cristian Universitas HKBP Nomensen
  • Radode Universitas HKBP Nomensen

Keywords:

Podcast, Listening SKill, Student, Children's Story

Abstract

This study aims to improve students' listening skills through children's story podcasts at Rumah Baca Pelita Bangsa Paneitongah. The research used a one-cycle classroom action research method involving 30 fourth-grade students. Activities included a pretest, watching a story video, podcast discussion, and post test. Results showed an increase in the average score from 85.5 to 94, with all students reaching the minimum mastery criteria. The podcast media proved to be effective, enjoyable, and able to enhance students' focus and participation in listening activitie.

 

References

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. New York: Longmans, Green and Co.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hidayatullah, R., & Lestari, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Podcast sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.

Lail, N., Anggraeni, I., Irmawan, M., Agustina, S., & Ertinawati, Y. (2025). Keberhasilan Menyimak Teks Prosedur pada Siswa SMP Kelas 7: Simulasi Pembelajaran dengan Mahasiswa Kelas C Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia Angkatan 2024 Universitas Siliwangi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 7. https://doi.org/10.47134/jpbsi.v1i2.1590.

Latifah, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Learning : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68-75. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067

Martoredjo, N. T. (2014). Keterampilan Mendengarkan Secara Aktif dalam Komunikasi Interpersonal. Humaniora, 5(1), 501–509. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.3067.

Nasution, A. (2020). Meningkatkan Minat dan Keaktifan Belajar Siswa melalui Media Audiovisual Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Nur Halijah Harahap, Chandra, & Inggria Kharisma. (2025). Analisis Kemampuan Menyimak Dengan Teks Aural Kelas 3 (Tiga) SD (Sekolah Dasar) Di Kecamatan Simpang Kanan. Jurnal Psikososial Dan Pendidikan, 1(2), 659–667. Retrieved from https://publisherqu.com/index.php/psikosospen/article/view/2597.

Nurfadhilah. (2021). Penggunaan Media Podcast dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas V SD Negeri 06 Guguak Randah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar.

Rizkia, A., Hidayatullah, vMuhamad F., & Raju, S. (2024). The use of audiobooks as an alternative language learning in elementary school. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 101-112. https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v1i1.10a.

Safarina, R., Sihaloho, F. A. S., & Lubis, R. H. H. (2020). The Influence Of Image Stimulation Media On Students’ Reading Ability In Class II Of State 105286 Tandam Hilir I Primary School. REKOGNISI : Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 5(1), 29–38. Retrieved from https://jurnal.unusu.ac.id/index.php/rekognisi/article/view/132.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Wijayanti, R. (2022). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Menyimak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra.

Yusuf, M. (2025). Flipped Classroom: Revolusi Pengajaran dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 4(1), 27–44. https://doi.org/10.59373/academicus.v4i1.80.

Published

2025-06-30

How to Cite

Saragih, M., Kezia, K., Situmorang, C., Sinaga, C., & Simarmata, R. K. (2025). CHILD STORY PODCAST AS A MEDIA TO STRENGTHEN STUDENTS’ LISTENING SKILLS AT THE PELITA BANGSA PANEITONGAH READING HOUSE. REKOGNISI : Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 10(1), 37–45. Retrieved from https://jurnal.unusu.ac.id/index.php/rekognisi/article/view/227

Issue

Section

Articles